O slušném chování
1. Člověk je tvor společenský
- člověk nefunguje sám, potřebuje kolektiv
- člověk prospěšný ostatním = šťastný a spokojený člověk
- náctiletí - pubertální sklony - člověk chce být sám
a.) jsem doma
- ,,chovej se jako doma. ´´ - neplatí doslova
- na návštěvě - slušné a adekvátní chování
- rodiče = autorita (také učitelé)
- pomáhat rodičům - známka vrozené inteligence a chování
- malý zájem rodičů o dítě - špatně!!! = pocit samoty
- velký zájem rodičů o dítě - špatně!!! = pocit nesvobody
b.) vaši sousedé
- nechovat se hlasitě a hlučně (nepouštět nahlas hudbu, televizi; nedupat a nekřičet)
- udržovat čistotu na chodbě
- zdravit sousedy
c.) přátelé
- kamarád není ten, kdo nabádá ke špatnému jednání
- hrdinství není odvážná akce bez smyslu a důvodu
- dobrý přítel je ten, kdo dá slib a dodrží ho
- ,,moderní doba´´(dnešní) = neplatí pravidla, která platila pro přátelství (1970)
d.) na ulici
- chůze vpravo
- chovat se ukázněně a bezpečně
- zdravit starší osoby, popřípadě známých
e.) v restauraci
- do místnosti vchází jako první muž (uvádí ženu jako hosta)
- muž pomůže společnici odsunutím židle
- ubrousek použít na utření úst mezi jídlem před každým napitím
2. v kolektivu
a.) představování
- představujeme muže ženě, mladšího staršímu nebo společensky významnému
- podání ruky je výsadou ženy nebo staršího muže
b.) oslovování
- ženu nejlépe oslovujeme paní s podáním příjmení
- slečno říkáme svobodným a mladým ženám
- v místech působení oslovujeme pane, paní (pan doktor, paní učitelka)
- tykáme si s dobrými přáteli
c.) navazování rozhovoru
- obligátní začátky hovorů (např. o počasí) – navazujeme jen tehdy, kdy nejsme schopni vymyslet něco originálnějšího
- všímejte si v okolí, co poskytuje námět k hovoru, který bude zajímavý
3. člověk samotný
- člověk = základní jednotka lidstva
a.) Individualita
- Osobitost, svéráznost
- Jedna ze základních lidských stránek
- Tkví v hlubinách naší bytosti
b.) Osobnost člověka (Ego)
- Představy o ideálu člověka vznikají v každé společnosti
- U člověka sladěnější intelektuální, morální a tělesné vlastnosti = člověk šťastnější a společensky užitečnější
- Člověk budoucnosti = harmonicky dokonalý?
- Člověk se musí seznamovat s literaturou a uměním pro svoji kvalifikaci
c.) Intelekt
- síla intelektu roste, kdyže se člověk učí logice (logicky mluvit, přesně formulovat své otázky…)
d.) mravní síla
- člověk má určené mravní meze sám sebou
- dodržujeme mravnost silou vlastní vůle
- rozlišujeme dobro a zlo
- dobro = spravedlnost, laskavost, krása
- zlo = sobeckost, špatnost, ošklivost
- mravní síla – vytváří u člověka pocit odpovědnosti, povinnosti, schopnosti soucítění (vzniká laskavost, dobrosrdečnost)
- lze ji rozvíjet výchovou, kázní, silou vůle, ve stálém styku s lidmi
e.) schopnost rozumět lidem
- duševní zdraví způsobuje pravé přátelství
- základ umění jednat s lidmi = schopnost získávat jejich důvěru
f.) přirozenost
- původní znak úspěšného muže a podmanivé ženy
- je v držení těla, v chůzi, v pohybech, ve výrazu obličeje, v celém chování
- musíme ji v sobě pěstovat (je výsledkem sebevýchovy)